Drážní pumpa

Drážní pumpa

Mezimostí je významným železničním uzlem a bylo zde vybudováno potřebné zázemí pro opravy a provoz parních lokomotiv. Jedním z pozůstatků na tuto dobu je i tato drážní pumpa, která měla za úkol čerpat vodu ze studny a odvádět ji potrubím do vzdáleného vodojemu v depu na nádraží. Jedna a později dvě studny nestačily dostatečně zásobit vodojem vodou, a tak byly studny přímo napojeny potrubím na Nežárku. Pumpa byla vybavena čerpadly poháněnými parním strojem s transmisí. Vysoký šestihranný komín topeniště byl významným orientačním bodem. Dnes je komín drážní pumpy částečně snížen, ale přesto si zachoval svůj půdorys a budova má stále zachovaný charakter industriální památky. Ještě v osmdesátých letech pumpa plnila svůj účel, ale původní parní stroj byl v roce 1927 nahrazen elektrickým motorem a záložním naftovým tříválcovým motorem.