Nejstarší železniční most ve Veselí
Většina z nás si již vyzkoušela jízdu po nové cyklostezce, po bývalém náspu železnice mezi nádražím a zastávkou. Jistě je to smysluplné využití opuštěné technické památky. Patří se tedy poděkovat vedení města a všem, kteří se na jejím zřízení podíleli.
Stavbu železnice a její provoz zajišťovala soukromá společnost s názvem Dráha císaře Františka Josefa založená v roce 1864. Ta postupně vystavěla železniční síť spojující Vídeň, České Budějovice, Plzeň a Cheb. Na tuto železnici pak navazovaly odbočné trasy z Českých Velenic, přes Veselí do Prahy a dnešní cyklostezka, trať z Veselí do Českých Budějovic uvedená do provozu v roce 1874.
S výstavbou nového železničního koridoru ztratila tato část tratě využití. Přesto zůstává významným symbolem počátků železnice ve Veselí, s mnoha krásnými mosty přes Nežárku, Degárku a Lužnici. Právě množství těchto mostů nás přivedlo na otázku, který z železničních mostů ve Veselí je ten nejstarší? Možná vás to překvapí, ale není to žádný z mostů na tomto náspu. Ani jeden z těchto mostů již není původní.
Ten opravdu nejstarší most máme přes Lužnici u garáží, u zastávky, který dnes slouží pro pěší a kolovou dopravu. Je to původní železniční most přes Degárku z roku 1874, který sem byl přesunut v roce 1952. Dnes je to již významná technická památka.

Jak se na toto místo dostal? Panují o tom jisté dohady. Zeptáte-li se Veseláků, rozdělí se na tři skupiny. První říkají, to je původní železniční most přes Lužnici u zastávky, jen posunutý o kousek proti proudu. Další mají za to, že to je jedno z polí železničního mostu přes Nežárku a Degárku. Abychom to rozluštili, ponořili jsme se do zápisů kronik.
Kronika Veselí z roku 1952 uvádí: "10. listopadu s pomocí technického zařízení vyměněn železniční most přes Nežárku na trati Veselí, České Budějovice. K výměně došlo z důvodu únosnosti. … Starou konstrukci odkoupil MNV pro přemostění řeky Lužnice u zastávky.". Ze zápisu lze odvodit, že v roce 1952 byl původní dřevěný most u zastávky, zvaný Dřevěňák, nahrazen starým železničním mostem od Nežárky. Zdá se vše jasné, ale je tu časový nesoulad, protože železniční mosty přes Nežárku a Lužnici byly nahrazeny novými později, v letech 1963 a 1964.

Naštěstí máme ještě jiný zdroj informací, kroniku železniční stanice. Zde se píše: "Dne 11. listopadu byl v km 36.113 přes řeku Nežárku vyměněn starý most. Náhradní most železné konstrukce byl vyroben v Adamově roku 1932, firmou Novák a Jahn, má rozpětí 22.1 m, lok. tlak 6 krát 25 tun, byl použit v Židenicích, kde v roce 1945 za války byl poškozen 400 střelnými zásahy. …". Opět zde máme uvedenu řeku Nežárku, ale již s přesným uvedením kilometrovníku 36.113.

Podíváme-li se detailněji na železniční mapu, zjistíme, že kilometrovník 36.113 je přesně v místě mostu přes Degárku. Tušíme, že zde něco nehraje. Je to název řeky. Díváme-li se na staré mapy, nenajdeme název Degárka. Naopak, najdeme zde názvy jako Rameno Nežárky, Tok Nežárky, Nežárka, nebo dokonce Mlýnský náhon (Degárka byla tehdy chápána jako náhradní přívod vody na veselský mlýn při nedostatku vody v Lužnici). Z toho vyplývá, že název řeky nemusí být směrodatný a Nežárkou je zde chápáno rameno Nežárky - Degárka. Již jen na okraj. Název Degárka je sice starobylý, ale spíše lidový název ramene Nežárky, kterých bylo ve Veselí a Mezimostí několik. Historik František Kuna jej spojuje s blízkou Dekarovou loukou.

Zřízení cyklostezky nás také inspirovalo k sepsání další komentované procházky. Vzhledem k tomu, že termíny letošního roku máme již obsazeny, plánujeme ji, společně s procházkou po nádraží, na jaro příštího roku. Následujících několik snímků je ukázkou z přípravy této procházky.
Těšíme se na další setkání s vámi.